19 Jun 2008

Baucer Rebat Tunai Kenderaan Bermotor Yang Sangat Tak Bermakna

Aku adalah antara beberapa pemilik kenderaan yang telahpun membuat tuntutan rebat tunai tersebut. Nasib baik semua kereta dan motor aku tak perlu diperbaharui cukai jalannya pada tempoh yang sama. Kalau tak, tak mampu aku nak membayarnya. Bayaran rebat tunai itu pula umpama ikan bilis di celah gigi paus biru. Sangatlah tidak berbaloi jika hendak dibandingkan dengan kenaikan-kenaikan
  1. petrol
  2. bahan makanan
Katanya subsidi petrol akan digunakan untuk memperbaiki sistem pengangkutan awam. Tapi kalau tak silap aku, masa petrol dinaikkan harga sebanyak 30 sen dulu pun, alasan yang sama digunakan. Ada perubahan ke? Ini naik RM1.00 untuk sebab yang sama? Susah aku nak percaya. Dikatakan jugak subsidi itu akan digunakan untuk mengekang kenaikan harga barang. Tapi yang aku lihat, yang aku baca dalam akhbar, harga ayam bersih pun sudah mencecah RM8.00 sekilo, melebihi harga syiling.

Akhirnya, rakyat digula-gulakan dengan rebat baucer tunai RM625 (untuk kereta 2000 cc dan pick up & 4WD 2500 cc ke bawah) dan RM150 (untuk motorsikal 250 cc kebawah). Cukup kah untuk menampung penggunaan petrol bulanan?

1 ulasan:

umie berkata...

oit beb,amenda yg ko membebel nie...ahaksss...Beb,aku dah link blog ko nie 2 mine...senang2 singgahle ye @ http://www.umiecyber.blogspot.com