21 November 2007

Kad Kredit

Hari ini, 21 November 2007, jam 11:12 pagi, aku menerima satu panggilan telefon. Nombornya tidak aku kenali. Nombornya, +60340414677. Berikut adalah perbualan antara aku dengan pemanggil.

(Telefon berbunyi)

Aku (A) : Hello.
Pemanggil (P) : Hello, selamat pagi. Boleh saya bercakap dengan Encik Rasis?
A : Ya, saya bercakap.
P : Ya En. Rasis, saya XXX dari Bahagian Kad Kredit. Saya menelefon encik untuk memastikan bahawa kad kredit encik tiada apa-apa masalah dan juga untuk memberikan satu kad bonus kepada encik. Adakah encik menggunakan kad kredit CIMB?

Waktu ini aku dapat merasakan ini adalah percubaan penipuan. Namun begitu aku sengaja melayan panggilan ini, untuk memastikan sejauh mana pemanggil ini cuba menipu.

A : Tidak ada.
P : Jadi encik menggunakan kad kredit dari bank mana?
A : Maybank dan Citibank.
P : Boleh tak encik sebutkan nombor 16 digit yang tertera di hadapan kad Citibank encik?
A : XXXX, XXXX, XXXX, XXXX (sebenarnya aku tak tengok pun kad aku, aku sebut sahaja nombor yang terlintas dalam kepala)
P : Baiklah encik. Boleh tak encik terbalikkan kad encik? Boleh tak encik beritahu saya ada berapa nombor di belakang kad encik, 15 atau 19 nombor?
A : 19 nombor
P : Boleh tak encik bacakan nombor-nombor tersebut?

Apa kau ingat aku bodoh? Sampai tahap ini pemanggil masih mencuba untuk memperbodohkan aku. Mungkin dia ingat rezeki dia hari ini.

A : Kalau awak nak bagi saya kad itu, kenapa saya perlu beritahu awak nombor di belakang kad saya itu?
P : Ini adalah prosedur encik, supaya saya dapat pastikan yang kad encik itu masih aktif. Boleh tak encik bacakan nombornya?
A : Takpelah, terima kasih! (terus aku letakkan telefon)

Aku cuba menelefon kembali nombor itu tetapi penjawab panggilan itu seolah-olah ingin menyembunyikan sesuatu. Banyak kali aku baca mengenai penipuan sebegini (sila baca disini, disini dan disini). Nasib baik aku tidak sempat untuk memaki hamun pemanggil itu (sila jangan tiru apa yang aku ingin buat). Mungkin aku akan buat satu laporan polis. Apa pendapat anda?


Tiada ulasan: