06 November 2007

SISTEKS? eMATEKS?

Minggu lepas, aku menghadiri satu taklimat (lebih kepada kursus) pengurusan buku teks di sekolah. Aku pergi pun sebenarnya untuk menggantikan orang lain, Abang Sabri yang MC pada waktu itu. Kursus itu dijalankan dari 30 Oktober hingga 2 November. Secara ringkasnya, kursus ini adalah untuk memberikan pendedahan kepada guru-guru cara-cara untuk menggunakan program SISTEKS untuk memudahkan pengurusan buku teks (peminjaman dan pemulangan) di sekolah masing-masing. Program ini sebenarnya adalah program yang dibina menggunakan perisian Microsoft Access (TM). Pada pendapat aku, SISTEKS versi 1.0 ini perlu pemurnian yang lebih baik. Namun begitu, usaha yang cuba dilakukan oleh Bahagian Buku Teks ini patut dipuji kerana sedikit sebanyak dapat memudahkan tugas guru-guru SPBT di sekolah-sekolah.

Hanya satu yang perlu ditekankan, tempoh kursus yang singkat adalah tidak mencukupi untuk guru-guru yang menghadiri kursus tersebut untuk menguasai program itu sepenuhnya. Seharusnya untuk kursus ini, pihak penganjur menyediakan satu mock database supaya latihan yang lebih menyeluruh, dari awal hingga akhir, dari proses merekodkan stok hinggalah proses peminjaman dan pemulangan buku, dapat dijalankan.

Kursus dijalankan di Citiview Hotel Kuantan. Hotel, boleh la. Bathroom je yang aku rasa sempit sikit. (Mungkin sebab aku biasa stay kat 4 & 5 star kot, Swiss Garden Kuantan, Mines Beach Resort & Spa, Swiss Garden Damai Laut Lumut, Legacy Melaka). What do you expect from a 3 star hotel? But one thing, the food was quite okay compared to some others hotels. They even serve nasi dagang for breakfast (kat Hotel Seri Malaysia Marang pun tak pernah breakfast nasi dagang).

p/s : SISTEKS - Sistem Pengurusan Buku Teks
eMATEKS - Pemantauan Pengedaran Buku Teks Secara Elektronik

Tiada ulasan: