05 September 2007

Pelajar Gagal : Salah Siapa?

Petang tadi, lepas sekolah, ada Mesyuarat Penilaian Impak Percubaan PMR 2007. Pendek kata, sebenarnya mesyuarat analisis, namanya yang di'bombastik'kan. Dari 1 segi, aku memang setuju dengan segala retorik yang diwar-warkan, analisis peperiksaan, manual kajian tindakan (ini cerita lain), post- & pre-test, analisis soalan, bermacam-macam lagi. Tapi malam ni, aku nak membebel pasal mesyuarat petang tadi. (yang lain-lain, aku simpan dulu).

Apa pengisian mesyuarat ni? Sebenarnya apa yang dibentangkan dalam mesyuarat adalah ringkasan dari keputusan percubaan PMR baru-baru ni. Setiap panitia (jangan tanya aku apa maksud 'panitia', aku pun tak tau!) diminta membentangkan ringkasan keputusan mengikut mata pelajaran dan juga strategi untuk meningkatkan keputusan. Dari 1 segi, aku setuju dengan hala tuju dan matlamat mesyuarat, untuk membincangkan cara-cara untuk meningkatkan dan memperbaiki keputusan PMR yang sebenar nanti.

Tapi dari 1 segi pula, setelah mendengar ringkasan dan ulasan yang diberikan oleh guru-guru dan pengetua, aku dapat merasakan bahawa sistem pendidikan kini memaksa seseorang untuk datang ke sekolah, menduduki peperiksaan dan meneruskan persekolahan (mereka yang gagal PMR juga dibenarkan untuk meneruskan persekolahan ke Tingkatan 4). Apa yang akan terjadi nanti? Sekolah akan penuh dengan pelajar yang sebenarnya tidak mahu belajar. Aku pasti kita pasti pernah mendengar ayat "Tuhan takkan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum tersebut mengubah nasibnya sendiri." Kenapa kita perlu memaksa pelajar yang tidak berminat untuk belajar? Ada pelajar yang tidak peduli samada lulus atau tidak, tiada keinginan untuk lulus, tiada motivasi untuk belajar. Jadi soalannya sekarang, kalau pelajar gagal, salah siapa?

Di kalangan guru, pelajar akan disalahkan. Jika soalan yang sama ditanya kepada pelajar, jawapannya pelbagai. "Cikgu ajar tak bagus", "Penerangan cikgu tak jelas" dan seribu satu lagi jawapan. Jarang, ataupun tak pernah ada pelajar yang mengaku kegagalannya berpunca dari diri sendiri. "Apa yang cikgu ajar anak saya?", soalan kegemaran ibu bapa kepada guru-guru jika anak mereka gagal. Kalau ditanya tokoh pendidikan, jawapanya, "Tidak ada pelajar yang bodoh, semua pelajar adalah pada tahap yang sama. Jika ada pelajar yang gagal, guru perlu bermuhasabah, menyedari bahawa kegagalan berpunca dari kelemahan dalam pengajaran guru." Apa pendapat anda?

Tidak ada guru yang mahu melihat anak muridnya gagal. Jika semua pelajar adalah sama tahap kecerdasannya, dengan kaedah pengajaran yang sama boleh menghasilkan pelajar yang cemerlang, kenapa ada pelajar yang gagal? Adakah kegagalan pelajar itu berpunca dari guru? Ibu bapa yang prihatin, yang mengambil berat mengenai pelajaran anak-anak mereka pasti dapat mengenal pasti jika anak mereka tidak menunjukkan keputusan yang baik. Tetapi tidak ramai ibu bapa yang mengambil berat mengenai pelajaran anak mereka, tidak ramai ibu bapa yang mengambil inisiatif untuk mengenali guru-guru anak-anak mereka. Apa yang mereka tahu, apabila anak mereka di sekolah, semuanya di bawah tanggungjawab sekolah. Walhal untuk pelajar itu mencapai kejayaan, semua pihak (pelajar, ibu bapa & guru) perlu bekerjasama.

Lebih baik aku berhenti dulu, dah lewat. selamat malam!

2 ulasan:

parmacy berkata...

En Rasis,

Panitia tu maksudnya ala-ala 'Jawatankuasa' la... hehehe. Indonesian word tu, remnants of the old Indonesian influence in the old teachers

Selamat memanusiakan manusia :)

Cheers,

Encik Rasis berkata...

yup, checked with a few dictionary, panitia means committee. tapi kenapa tak guna perkataan 'jawatankuasa' je?