21 September 2007

Bazar Ramadhan

Bulan Ramadhan tidak sah tanpa bazar Ramadhannya. Apa yang aku tahu, tiap-tiap tahun bazar Ramadhan akan penuh, tak kira pengunjungnya berpuasa, tak berpuasa, tak boleh puasa atau memang tak diwajibkan puasa. Kalau di Kuantan, bazar Ramadhan yang paling popular adalah di Stadium Darul Makmur dan di Masjid Negeri. Antara juadah berbuka yang paling istimewa ialah Murtabak Mengkasar (belilah yang asli!), gulai kawah, ayam golek dan bubur lambuk.

Tapi yang aku nak ceritakan ialah bazar Ramadhan yang paling istimewa, yang tidak dibuka untuk orang awam. Penjualnya pula adalah orang yang berada disekeliling kita. Bazar ini hanya dibuka pada waktu pejabat sahaja? Dah dapat teka bazar Ramadhan di mana yang aku nak ceritakan?

Orang perempuan lah yang paling sibuk di bulam Ramadhan. Masing-masing menonjolkan bakat untuk menjadi peniaga. Sebut apa sahaja, pasti semua ada dijual. Kasut, beg tangan, cadar, kuih-muih, lauk-pauk berbuka sehinggalah mengambil tempahan menjahit baju. Ini situasi di tempat kerja aku. Tempat lain, tak tahu la pula.

Di tempat aku ni, tiap-tiap hari akan ada bekalan dadih. Setiap hari perasanya berlainan. Mangga, blueberry, mocha, semuanya ada. Lauk berbuka, samada ikan atau ayam percik. Kuih-muih dan kerepek, jangan cakap lah. Sebelum Ramadhan lagi promosi sudah dijalankan.

Aku? Kadang-kadang aku beli, kadang-kadang tak. Aku menjual? :-) biskut bawang adalah, setengah kilo RM 7. Nak tempah? ;-)

Blogged with Flock

Tiada ulasan: